Zapewne zgodzisz się, że samo stworzenie witryny to dopiero początek starań o przyciągnięcie odwiedzających na swoją stronę. Ściągnięcie na stronę internetową strumienia odwiedzających to jedno z największych wyzwań, z jakimi będziesz się musiał zmierzyć. W zależności od badań, wynika, że w polskich warunkach od 50 do 60% odwiedzających stronę WWW trafia na nią właśnie dzięki wyszukiwarce. Można przyjąć więc, że wyszukiwarki internetowe to najlepszy sposób na zainteresowanie potencjalnych klientów witryną.
Wyszukiwarki automatycznie odwiedzają strony internetowe, indeksują ich zawartość i katalogują informacje. Efektem wyszukiwania jest lista stron najlepiej pasujących do zadanego przez użytkownika słowa lub frazy. Oczywiście nam zależy, aby w wynikach wyszukiwania dla szukanego słowa link do naszej strony znajdował się na pierwszej stronie wyników i to najlepiej w pierwszej dziesiątce, ponieważ z badań wynika, że internauci najczęściej odwiedzają tylko kilka pierwszych zaproponowanych miejsc, a już do rzadkości należy aby szukali dalej na kolejnych stronach wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach.
Ważne jest, aby umieścić swoją stronę pośród pierwszej dziesiątki wyników wyświetlanych przez wyszukiwarki. To właśnie ranking stron nadany przez wyszukiwarkę zadecyduje czy znajdzie się tam link do Twojej strony. Wyszukiwarki stosują różne metody oceny stron. Algorytmy oceniające zaindeksowane strony różnią się w poszczególnych wyszukiwarkach, ale można jednak wyróżnić 3 główne elementy, które brane są pod uwagę:
- popularność strony,
- link popularity,
- budowa i zawartość strony.
Popularność strony mierzona jest przez wyszukiwarki na podstawie liczby wizyt w ciągu określonego czasu.
Link popularity to kolejny czynnik, który decyduje o wysokim notowaniu w wyszukiwarkach. Współczynnik link popularity określa się za pomocą liczby połączeń prowadzących do danej strony z innych stron oraz wartości tych połączeń. (na link popularity szczególną uwagę zwraca Google, najpopularniejsza obecnie wyszukiwarka również w Polsce). Na wartość link popularity możemy mieć pewien wpływ. Najskuteczniejszym sposobem zwiększenia link popularity jest wymiana łączy między różnymi stronami (cross-linking). Jest to pracochłonny proces, ale jeden z najpewniejszych i najbardziej efektywnych.
Budowa i zawartość strony ma decydujące znaczenie przy nadawaniu rankingu przez wiele wyszukiwarek. Wyszukiwarki internetowe szczególną uwagę zwracają na:
- częstotliwość słów kluczowych (liczba powtórzeń danego słowa kluczowego),
- gęstość słów kluczowych (procentowy wskaźnik tych słów w strukturze strony),
- pozycjonowanie słów kluczowych (słowa kluczowe powinny znajdować się na początku).
Elementy strony, które mają wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce to:
- W obszarze <HEAD>
- Tytuł strony:
<TITLE>słowa kluczowe</TITLE>, - Mata Tag Description:
<meta name=”description” content=”Opis strony z zawartymi słowami kluczowymi”>, - Mata tag zawierający słowa kluczowe:
<meta name=”keywords” content=”słowo kluczowe, słowo kluczowe, słowo kluczowe”>,
- Tytuł strony:
- W obszarze <BODY>
- Nagłówek strony:
<H1>Tekst nagłówka wraz ze słowami kluczowymi</H1>, - Adres łączy:
np.: <A HREF=”www.domena.pl/słowokluczowe.html”>, - Tekst łączy tekstowych:
np.: <A HREF=”strona.htm”>słowo kluczowe</A>, - Tagi Alt:
Alt=”słowa kluczowe zawarte w opisie obrazka”, - I oczywiście sam tekst umieszczony na stronie z zawartymi słowami kluczami.
- Nagłówek strony:
Liczy się się oczywiście liczba słów kluczowych w każdym obszarze oraz ich umiejscowienie (im bliżej początku obszaru tym lepiej). Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z liczbą słów kluczowych, ponieważ wyszukiwarki uznają to za spamowanie i grozi za to nawet wyeliminowanie domeny z wyszukiwarki lub uzyskanie pierwszej pozycji na liście, ale od końca :).
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach to pasjonujące zajęcie, ponieważ non stop rozgrywa się walka pomiędzy osobami, które pracują nad uzyskaniem najlepszych miejsc w wynikach wyszukiwarek, a administratorami wyszukiwarek, którzy próbują tak ustawić algorytmy oceny stron, aby wyszukiwarki były jak najbardziej obiektywne przy przeprowadzaniu rankingu oraz odporne na sztuczne podbijanie promowanej strony w wynikach wyszukiwarki.